Odszkodowanie za szkody spowodowane opóźnieniem lotu

Od 2009 r., W przypadku opóźnionego lotu, jako pasażer nie stoisz już z pustymi rękami. Rzeczywiście w wyroku w sprawie Sturgeon Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozszerzył obowiązek linii lotniczych w zakresie wypłaty odszkodowania. Od tego czasu pasażerowie mogą korzystać z odszkodowania nie tylko w przypadku odwołania lotu, ale także w przypadku opóźnień lotów. Trybunał orzekł, że w obu przypadkach linie lotnicze mają tylko margines trzech godzin odbiegać od pierwotnego harmonogramu. Czy linie lotnicze przekraczają wspomniany margines i czy przybywasz do miejsca docelowego z opóźnieniem przekraczającym trzy godziny? W takim przypadku linia lotnicza będzie musiała zrekompensować ci szkody spowodowane opóźnieniem.

Jeżeli jednak linia lotnicza może udowodnić, że nie jest odpowiedzialna za dane opóźnienie, dowodząc w ten sposób istnienia nadzwyczajne okoliczności czego nie można było uniknąć, nie jest on zobowiązany do wypłaty odszkodowania za opóźnienie przekraczające trzy godziny. Ze względu na praktykę prawną okoliczności rzadko są nadzwyczajne. Jest tak tylko w przypadku:

  • bardzo złe warunki pogodowe (takie jak burze lub nagłe wybuchy wulkanów)
  • klęski żywiołowe
  • terroryzm
  • wezwanie pogotowia ratunkowego
  • niezapowiedziane strajki (np. przez personel lotniska)

Trybunał Sprawiedliwości nie uważa wad technicznych statku powietrznego za okoliczność, którą można uznać za nadzwyczajną. Według sądu holenderskiego strajki własnego personelu linii lotniczej również nie są objęte takimi okolicznościami. W takich przypadkach pasażer ma prawo do odszkodowania.

Czy masz prawo do odszkodowania i czy nie występują wyjątkowe okoliczności? W takim przypadku linia lotnicza musi wypłacić ci odszkodowanie. Dlatego nie musisz zgadzać się na inną możliwą alternatywę, taką jak kupon, którą linia lotnicza przedstawia ci. Jednak w pewnych okolicznościach masz również prawo do opieki i / lub zakwaterowania, a linia lotnicza musi to ułatwić.

Wysokość odszkodowania może wynosić od 125, - do 600, - euro na pasażera, w zależności od długości lotu i długości opóźnienia. W przypadku opóźnień lotów krótszych niż 1500 km możesz liczyć na odszkodowanie w wysokości 250, - euro. Jeśli dotyczy lotów o długości od 1500 do 3500 km, odszkodowanie w wysokości 400, - euro można uznać za rozsądne. Jeśli przelecisz ponad 3500 km, odszkodowanie za ponad trzy godziny opóźnienia może wynieść 600, - euro.

Wreszcie, w odniesieniu do właśnie opisanego odszkodowania, istnieje jeszcze jeden ważny warunek dla Ciebie jako pasażera. W rzeczywistości masz prawo do odszkodowania za szkody spowodowane opóźnieniem, jeśli opóźnienie lotu spadnie Rozporządzenie europejskie 261/2004. Dzieje się tak, gdy Twój lot odlatuje z kraju UE lub lecisz do kraju w UE z europejską linią lotniczą.

Masz opóźnienie w lotach, czy chcesz wiedzieć, czy przysługuje Ci odszkodowanie za szkody spowodowane opóźnieniem, czy też zamierzasz podjąć jakiekolwiek działania przeciwko linii lotniczej? Prosimy o kontakt z prawnikami pod adresem Law & More. Nasi prawnicy są ekspertami w zakresie szkód spowodowanych opóźnieniami i chętnie służą poradą.

Udostępnij