Określenie wartości firmy: jak to robisz?

Ile wart jest Twój biznes? Jeśli chcesz kupić, sprzedać lub po prostu wiedzieć, jak radzi sobie Twoja firma, warto znać odpowiedź na to pytanie. W końcu, chociaż wartość firmy nie jest tym samym, co faktycznie zapłacona cena końcowa, to jest ona punktem wyjścia do negocjacji o tej cenie. Ale jak dochodzisz do odpowiedzi na to pytanie? Istnieje wiele różnych metod. Główne metody omówiono poniżej.

Określenie wartości firmy: jak to robisz?

Określenie wartości aktywów netto. Wartość aktywów netto to wartość kapitału własnego firmy i można ją obliczyć odejmując wartość wszystkich aktywów, takich jak budynki, maszyny, zapasy i gotówka, pomniejszoną o wszystkie zobowiązania lub długi. Na podstawie tych obliczeń można określić, ile firma jest obecnie warta. Niemniej jednak ta metoda wyceny nie zawsze daje pełny obraz. Przecież ciągle zmieniający się bilans jest podstawą tej wewnętrznej wyceny. Ponadto bilans spółki nie zawsze obejmuje wszystkie aktywa, takie jak wiedza, umowy i jakość personelu, ani też nie zawsze obejmuje wszystkie zobowiązania finansowe, takie jak umowy najmu i dzierżawy. Ta metoda jest więc tylko migawką, która nic więcej nie mówi o postępach w przeszłości ani o możliwej przyszłej perspektywie firmy.

Określenie wartości rentowności. Wartość rentowności to kolejny sposób, w jaki można określić wartość firmy. W przeciwieństwie do poprzedniej metody, ta metoda kalkulacji nie uwzględnia (poziomu zysku w) przyszłości. Aby określić wartość swojej firmy tą metodą, musisz najpierw określić poziom zysku , a następnie wymóg rentowności. Poziom zysku określasz na podstawie zysku netto firmy, biorąc pod uwagę kształtowanie się zysków w przeszłości oraz oczekiwania na przyszłość. Następnie dzielisz zysk przez wymagany zwrot z kapitału własnego. Ten wymóg zwrotu często opiera się na oprocentowaniu długoterminowej inwestycji wolnej od ryzyka oraz dopłacie z tytułu ryzyka sektorowego i biznesowego. W praktyce ta metoda jest najczęściej stosowana. Mimo to metoda ta nie uwzględnia w wystarczającym stopniu struktury finansowania przedsiębiorstwa i obecności innych aktywów. Ponadto w tej metodzie nie można oddzielić ryzyka inwestycyjnego od ryzyka finansowego.

Metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych. Najlepszy obraz wartości firmy uzyskuje się poprzez wyliczenie następującą metodą, zwaną również metodą DFC. W końcu metoda DFC opiera się na przepływach pieniężnych i patrzy na ich rozwój w przyszłości. Podstawową ideą jest to, że firma będzie w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań tylko wtedy, gdy wpłyną wystarczające fundusze, a wyniki z przeszłości nie stanowią gwarancji na przyszłość. Dlatego też banki przykładają dużą wagę do wyceny firmy według tej metody DFC. Jednak wycena według tej metody jest złożona. Aby uzyskać dobry obraz zysku, jaki możesz osiągnąć ze spółką w przyszłości, ważne jest, aby zaplanować wszystkie przyszłe przepływy pieniężne. Następnie przychodzące przepływy pieniężne należy rozliczyć z przepływami wychodzącymi. Wreszcie, przy pomocy średniego ważonego kosztu kapitału (WACC), wynik jest dyskontowany i następuje wartość przedsiębiorstwa.

Omówiono powyżej trzy sposoby określenia wartości przedsiębiorstwa. Wracając do pytania wprowadzającego, odpowiedź na nie nie jest zatem jednoznaczna. Ponadto każda metoda prowadzi do innego wyniku końcowego. Podczas gdy jedna metoda patrzy tylko na migawkę i ustala, że ​​firma jest warta milion, druga metoda patrzy głównie w przyszłość i oczekuje, że ta sama firma będzie warta półtora miliona. Wydaje się logiczne, aby wybrać metodę o najwyższej wycenie. Jednak nie zawsze jest to najlepsza metoda dla Twojej firmy, a wycena jest w większości przypadków wykonywana na zamówienie. Dlatego przed przystąpieniem do zakupu lub sprzedaży dobrze jest zaangażować profesjonalistę i zasięgnąć porady na temat swojej sytuacji prawnej. Law & MorePrawnicy są ekspertami w dziedzinie prawa korporacyjnego i chętnie służą poradą, ale także wszelką inną pomocą w trakcie procesu, taką jak przygotowywanie i opiniowanie umów, badanie due diligence oraz udział w negocjacjach.

Udostępnij