Zachowania transgresyjne w miejscu pracy

Zachowania transgresyjne w miejscu pracy

#MeToo, dramat wokół The Voice of Holland, kultura strachu w De Wereld Draait Door i tak dalej. Wiadomości i media społecznościowe roją się od opowieści o transgresywnych zachowaniach w miejscu pracy. Ale jaka jest rola pracodawcy, jeśli chodzi o zachowania transgresyjne? Możesz o tym przeczytać na tym blogu.

Co to jest zachowanie transgresyjne?

Zachowanie transgresyjne odnosi się do zachowania osoby, w którym granice innej osoby nie są szanowane. Może to obejmować molestowanie seksualne, zastraszanie, agresję lub dyskryminację. Zachowania transgraniczne mogą mieć miejsce zarówno w internecie, jak i poza nim. Określone transgresyjne zachowanie może początkowo wydawać się niewinne i nie miało być irytujące, ale często szkodzi drugiej osobie na poziomie fizycznym, emocjonalnym lub psychicznym. Szkody te mogą spowodować poważne problemy zdrowotne osoby, której to dotyczy, ale ostatecznie szkodzą pracodawcy w postaci niezadowolenia z pracy i zwiększonej absencji. Dlatego w miejscu pracy powinno być jasne, jakie zachowanie jest właściwe, a jakie niewłaściwe i jakie są konsekwencje przekroczenia tych granic.

Obowiązki pracodawcy

Zgodnie z ustawą o warunkach pracy pracodawcy muszą zapewnić bezpieczne środowisko pracy. Pracodawca musi podjąć środki w celu zapobiegania i przeciwdziałania zachowaniom transgresyjnym. Pracodawcy często radzą sobie z tym, przestrzegając protokołu zachowania i wyznaczając poufnego doradcę. Ponadto sam musisz dawać dobry przykład.

Protokół postępowania

Organizacja musi mieć jasność co do granic obowiązujących w kulturze korporacyjnej oraz sposobu postępowania w przypadku przekroczenia tych granic. Nie tylko gwarantuje to, że pracownicy rzadziej przekraczają te granice, ale pracownicy, którzy spotykają się z zachowaniami transgresyjnymi, wiedzą, że ich pracodawca będzie ich chronił i sprawi, że poczują się bezpieczniej. Takie protokoły powinny zatem jasno określać, jakiego zachowania oczekuje się od pracowników i jakie zachowanie mieści się w kategorii zachowań transgresyjnych. Powinien również zawierać wyjaśnienie, w jaki sposób pracownik może zgłosić zachowanie niezgodne z prawem, jakie kroki podejmuje pracodawca po takim zgłoszeniu oraz jakie są konsekwencje zachowania niezgodnego z prawem w miejscu pracy. Oczywiście istotne jest, aby pracownicy wiedzieli o istnieniu tego protokołu i aby pracodawca działał zgodnie z nim.

Powiernik

Wyznaczając powiernika, pracownicy mają punkt kontaktowy do zadawania pytań i składania raportów. Dlatego powiernik ma na celu zapewnienie wskazówek i wsparcia pracownikom. Powiernikiem może być osoba wewnątrz lub niezależna osoba spoza organizacji. Powiernik spoza organizacji ma tę zaletę, że nigdy nie jest zaangażowany w problem, co może ułatwić do niego podejście. Podobnie jak w przypadku protokołu zachowania, pracownicy muszą być zaznajomieni z powiernikiem i sposobem kontaktowania się z nim.

kultura korporacyjna

Najważniejsze jest to, że pracodawca musi zapewnić otwartą kulturę w organizacji, w której można omawiać takie kwestie, a pracownicy czują, że mogą wezwać się nawzajem do odpowiedzialności za niepożądane zachowania. Dlatego pracodawca powinien podejść do tego tematu poważnie i pokazać taką postawę swoim pracownikom. Obejmuje to podjęcie działań w przypadku zgłoszenia zachowania transgranicznego. Kroki te powinny w dużym stopniu zależeć od sytuacji. Mimo to ważne jest, aby pokazać zarówno ofierze, jak i innym pracownikom, że zachowania transgraniczne w miejscu pracy nie będą tolerowane.

Czy jako pracodawca masz pytania dotyczące wprowadzenia polityki dotyczącej zachowań transgresyjnych w miejscu pracy? A może jako pracownik jesteś ofiarą zachowań transgresyjnych w pracy, a Twój pracodawca nie podejmuje odpowiednich działań? Skontaktuj się z nami! Nasz prawnicy pracy chętnie Ci pomoże!

 

Law & More