Nowa poprawka do holenderskiej ustawy o nadzorze nad biurami powierniczymi oraz zapewnienie miejsca zamieszkania plus

W ciągu ostatnich lat holenderski sektor zaufania stał się sektorem ściśle regulowanym. Biura powiernicze w Holandii podlegają ścisłemu nadzorowi. Powodem tego jest to, że organ regulacyjny w końcu zrozumiał i zdał sobie sprawę, że biura zaufania są bardzo narażone na udział w praniu pieniędzy lub prowadzeniu interesów z nieuczciwymi stronami. Aby móc nadzorować biura powiernicze i regulować sektor, holenderska ustawa o nadzorze nad biurami powierniczymi (Wtt) weszła w życie w 2004 r. Na podstawie tej ustawy biura powiernicze muszą spełniać szereg wymogów, aby móc prowadzić swoją działalność. Niedawno przyjęto kolejną poprawkę do Wtt, która weszła w życie 1 stycznia 2019 r. Ta poprawka legislacyjna pociąga za sobą między innymi poszerzenie definicji dostawcy miejsca zamieszkania według Wtt. W wyniku tej poprawki więcej instytucji wchodzi w zakres Wtt, co może mieć poważne konsekwencje dla tych instytucji. W tym artykule zostanie wyjaśnione, co pociąga za sobą poprawka Wtt w odniesieniu do zapewnienia miejsca zamieszkania i jakie są praktyczne konsekwencje poprawki w tym obszarze.

1. Kontekst ustawy o nadzorze nad holenderskim biurem zaufania

 Biuro powiernicze to osoba prawna, firma lub osoba fizyczna, która profesjonalnie lub komercyjnie świadczy jedną lub więcej usług powierniczych, z lub bez innych osób prawnych lub firm. Jak już wskazuje nazwa Wtt, biura zaufania podlegają nadzorowi. Organem nadzorczym jest Holenderski Bank Centralny. Bez zezwolenia holenderskiego banku centralnego biura powiernicze nie mogą działać z biura w Holandii. Wtt obejmuje między innymi definicję biura powierniczego i wymagania, jakie muszą spełniać biura powiernicze w Holandii, aby uzyskać zezwolenie. Wtt klasyfikuje pięć kategorii usług zaufania. Organizacje świadczące te usługi są zdefiniowane jako biuro powiernicze i wymagają zezwolenia zgodnie z Wtt. Dotyczy to następujących usług:

  • być dyrektorem lub wspólnikiem osoby prawnej lub spółki;
  • podanie adresu lub adresu pocztowego wraz ze świadczeniem dodatkowych usług (zapewnienie stałego miejsca zamieszkania plus);
  • korzystanie z usług spółki pośredniczącej na rzecz klienta;
  • sprzedaż lub pośrednictwo w sprzedaży osób prawnych;
  • działanie jako powiernik.

Władze holenderskie miały różne powody, aby wprowadzić Wtt. Przed wprowadzeniem Wtt sektor zaufania nie został zmapowany lub prawie nie został zmapowany, szczególnie w odniesieniu do dużej grupy mniejszych biur zaufania. Wprowadzając nadzór, można uzyskać lepszy obraz sektora zaufania. Drugim powodem wprowadzenia Wtt jest to, że organizacje międzynarodowe, takie jak Grupa Specjalna ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy, zwróciły uwagę na zwiększone ryzyko, że biura powiernicze będą się angażować między innymi w pranie pieniędzy i uchylanie się od płacenia podatków. Według tych organizacji w sektorze zaufania istniało ryzyko uczciwości, którym należało umożliwić zarządzanie za pomocą regulacji i nadzoru. Te międzynarodowe instytucje również zaleciły środki, w tym zasadę znajomości swojego klienta, która koncentruje się na nieprzekupnych operacjach biznesowych i gdzie biura powiernicze muszą wiedzieć, z kim prowadzą interesy. Ma to na celu zapobieganie prowadzeniu interesów z oszukańczymi lub przestępczymi stronami. Ostatnim powodem wprowadzenia Wtt jest fakt, że samoregulacja w odniesieniu do biur powierniczych w Holandii nie została uznana za wystarczającą. Nie wszystkie biura powiernicze podlegały tym samym zasadom, ponieważ nie wszystkie biura były zjednoczone w oddziale lub organizacji zawodowej. Ponadto brakowało organu nadzorczego, który mógłby zapewnić egzekwowanie przepisów [1]. Wtt następnie zadbał o ustalenie jasnych przepisów dotyczących urzędów zaufania i zajęcie się wyżej wymienionymi problemami.

2. Definicja świadczenia usługi stałego zamieszkania plus

 Od czasu wprowadzenia Wtt w 2004 r. Wprowadzano regularne zmiany do tej ustawy. 6 listopada 2018 roku holenderski Senat przyjął nową poprawkę do Wtt. Wraz z nową ustawą o nadzorze holenderskiego biura powierniczego 2018 (Wtt 2018), która weszła w życie 1 stycznia 2019 r., Wymagania, które muszą spełniać biura powiernicze, stały się bardziej rygorystyczne, a organ nadzorczy ma więcej dostępnych środków egzekwowania. Zmiana ta, między innymi, poszerzyła pojęcie „zapewnienia miejsca zamieszkania plus”. W starym Wtt za usługę zaufania uznawano następującą usługę: podanie adresu dla osoby prawnej w połączeniu z wykonywaniem dodatkowych usług. Jest to również nazywane zapewnienie miejsca zamieszkania plus.

Przede wszystkim ważne jest, aby zrozumieć, co dokładnie wiąże się z zapewnieniem miejsca zamieszkania. Według Wtt, miejscem zamieszkania jest podanie adresu pocztowego lub adresu odwiedzin, na zamówienie lub osobę prawną, spółkę lub osobę fizyczną, która nie należy do tej samej grupy co dostawca adresu. Jeśli podmiot, który poda adres, wykonuje dodatkowe usługi oprócz tego świadczenia, mówimy o świadczeniu usługi zamieszkania plus. Razem te działania są uważane za usługę zaufania według Wtt. Następujące usługi dodatkowe dotyczyły starego Wtt:

  • udzielanie porad lub pomoc w zakresie prawa prywatnego, z wyjątkiem wykonywania czynności recepcyjnych;
  • udzielanie porad podatkowych lub obsługa deklaracji podatkowych i powiązanych usług;
  • wykonywanie czynności związanych z przygotowaniem, oceną lub audytem rocznych sprawozdań finansowych lub prowadzeniem administracji;
  • rekrutacja dyrektora dla osoby prawnej lub firmy;
  • inne dodatkowe działania wyznaczone na podstawie ogólnego zarządzenia administracyjnego.

Świadczenie stałego miejsca zamieszkania wraz z wykonywaniem jednej z wyżej wymienionych usług dodatkowych jest uważane za usługę powierniczą na mocy dawnego Wtt. Organizacje świadczące tę kombinację usług muszą posiadać zezwolenie zgodnie z Wtt.

Zgodnie z Wtt 2018 dodatkowe usługi zostały nieco zmodyfikowane. Dotyczy to teraz następujących działań:

  • udzielanie porad prawnych lub pomoc, z wyjątkiem wykonywania czynności recepcyjnych;
  • obsługa deklaracji podatkowych i powiązanych usług;
  • wykonywanie czynności związanych z przygotowaniem, oceną lub audytem rocznych sprawozdań finansowych lub prowadzeniem administracji;
  • rekrutacja dyrektora dla osoby prawnej lub firmy;
  • inne dodatkowe działania wyznaczone na podstawie ogólnego zarządzenia administracyjnego.

Oczywiste jest, że dodatkowe usługi w ramach Wtt 2018 niewiele odbiegają od dodatkowych usług w ramach starego Wtt. Definicja doradztwa w pierwszym punkcie jest nieco rozszerzona, a doradztwo podatkowe jest wyłączone z definicji, ale poza tym dotyczy prawie takich samych usług dodatkowych.

Niemniej jednak, gdy Wtt 2018 jest porównywany ze starym Wtt, można zauważyć wielką zmianę w zakresie zapewniania miejsca zamieszkania plus. Zgodnie z art. 3 ust. 4 lit. b Wtt 2018 zabrania się prowadzenia działalności bez zezwolenia na podstawie tej ustawy, które mają na celu zarówno podanie adresu pocztowego, jak i adresu do odwiedzin, o których mowa w sekcji b definicji usług zaufania i przy wykonywaniu dodatkowych usług, o których mowa w tej części, na rzecz jednej i tej samej osoby fizycznej, osoby prawnej lub spółki.[2]

Zakaz ten powstał, ponieważ często świadczone jest miejsce zamieszkania i świadczenie usług dodatkowych rozdzielone w praktyce, co oznacza, że ​​usługi te nie są świadczone przez tę samą stronę. Zamiast tego jedna strona na przykład wykonuje dodatkowe usługi, a następnie kontaktuje klienta z inną stroną, która zapewnia miejsce zamieszkania. Ponieważ świadczenie dodatkowych usług i zapewnienie miejsca stałego zamieszkania nie jest prowadzone przez tę samą stronę, w zasadzie nie mówimy o usłudze zaufania według starego Wtt. Rozdzielając te usługi, zgodnie ze starym Wtt nie jest wymagane żadne pozwolenie, dzięki czemu unika się obowiązku uzyskania tego pozwolenia. Aby zapobiec temu podziałowi usług zaufania w przyszłości, zakaz został zawarty w art. 3 ust. 4 lit. b Wtt 2018.

3. Praktyczne konsekwencje zakazu rozdzielania usług zaufania

Według starego Wtta działalność usługodawców, którzy oddzielają świadczenie usługi stałego miejsca zamieszkania od wykonywania dodatkowej działalności, a usługi te są świadczone przez różne podmioty, nie są objęte definicją usługi zaufania. Jednak z zakazem z art. 3 ust. 4 lit. b Wtt 2018, zabrania się również stronom, które rozdzielają usługi zaufania, prowadzenia takiej działalności bez zezwolenia. Oznacza to, że strony, które chcą nadal wykonywać swoje działania w ten sposób, wymagają pozwolenia, a zatem podlegają nadzorowi Narodowego Banku Holenderskiego.

Zakaz zakłada, że ​​dostawcy usług świadczą usługę zaufania zgodnie z Wtt 2018, gdy prowadzą oni działania mające na celu zarówno zapewnienie miejsca stałego zamieszkania, jak i świadczenia dodatkowych usług. Usługodawca nie może zatem wykonywać dodatkowych usług, a następnie kontaktować się ze swoim klientem z inną stroną, która zapewnia miejsce zamieszkania, bez pozwolenia zgodnego z Wtt. Ponadto usługodawcą jest nie wolno działać jako pośrednik, kontaktując klienta z różnymi stronami, które mogą zapewnić miejsce zamieszkania i świadczyć dodatkowe usługi bez zezwolenia.[3] Dzieje się tak nawet w przypadku, gdy ten pośrednik sam nie zapewnia miejsca zamieszkania ani nie świadczy dodatkowych usług.

4. Polecanie klientów określonym dostawcom miejsca zamieszkania

W praktyce często są strony, które wykonują dodatkowe usługi, a następnie kierują klienta do konkretnego dostawcy miejsca zamieszkania. W zamian za to polecenie dostawca miejsca zamieszkania często płaci prowizję stronie, która skierowała klienta. Jednak zgodnie z Wtt 2018 nie jest już dozwolone, aby usługodawcy współpracowali i celowo rozdzielali swoje usługi, aby uniknąć Wtt. Gdy organizacja wykonuje dodatkowe usługi dla klientów, niedozwolone jest kierowanie tych klientów do określonych dostawców miejsca zamieszkania. Oznacza to, że między stronami istnieje współpraca mająca na celu uniknięcie Wtt. Ponadto po otrzymaniu prowizji za skierowania oczywiste jest, że istnieje współpraca między stronami, w której rozdzielone są usługi zaufania.

Odpowiedni artykuł z Wtt mówi o wykonywaniu czynności Celem zarówno podając adres pocztowy, jak i adres do wizyty oraz przy wykonywaniu dodatkowych usług. Memorandum poprawki dotyczy nawiązanie kontaktu z klientem z różnymi stronami. [4] Wtt 2018 to nowe prawo, więc w tej chwili nie ma orzeczeń sądowych w odniesieniu do tego prawa. Ponadto w odpowiedniej literaturze omawia się tylko zmiany, które pociąga za sobą to prawo. Oznacza to, że w tej chwili nie jest jeszcze jasne, jak dokładnie to prawo będzie działać w praktyce. W rezultacie nie wiemy w tej chwili, które dokładnie działania mieszczą się w definicji „nakierowania” i „nawiązania kontaktu”. Dlatego obecnie nie jest możliwe określenie, które działania są dokładnie objęte zakazem z art. 3 ust. 4 lit. b Wtt 2018. Jest jednak pewne, że jest to skala ruchoma. Odwołanie się do określonych dostawców miejsca zamieszkania i otrzymanie prowizji za te skierowania jest uważane za nawiązanie kontaktu klientów z dostawcą miejsca zamieszkania. Polecanie konkretnych dostawców miejsca zamieszkania, z którymi ma się dobre doświadczenia, stwarza ryzyko, chociaż klient z zasady nie jest kierowany bezpośrednio do dostawcy miejsca zamieszkania. Jednak w tym przypadku wymieniony jest konkretny dostawca miejsca zamieszkania, z którym klient może się skontaktować. Istnieje duża szansa, że ​​zostanie to odebrane jako „nawiązanie kontaktu klienta” z dostawcą miejsca zamieszkania. Przecież w tym przypadku klient nie musi sam podejmować żadnych wysiłków, aby znaleźć dostawcę miejsca zamieszkania. Wciąż pozostaje pytanie, czy mówimy o „nawiązaniu kontaktu z klientem”, gdy klient jest kierowany na wypełnioną stronę wyszukiwania Google. Dzieje się tak, ponieważ nie zaleca się przy tym żadnego konkretnego dostawcy miejsca zamieszkania, ale instytucja podaje klientowi nazwy podmiotów mających miejsce zamieszkania. W celu wyjaśnienia, które działania dokładnie wchodzą w zakres zakazu, przepis prawny będzie musiał zostać dalej rozwinięty w orzecznictwie.

5. Wniosek

Oczywiste jest, że Wtt 2018 może mieć poważne konsekwencje dla stron, które wykonują dodatkowe usługi, a jednocześnie skierują swoich klientów do innej strony, która może zapewnić miejsce zamieszkania. Zgodnie ze starym Wtt instytucje te nie wchodziły w zakres Wtt i dlatego nie wymagały zezwolenia zgodnie z Wtt. Jednak od czasu wejścia w życie Wtt 2018 obowiązuje zakaz tzw. Rozdzielania usług zaufania. Odtąd instytucje, które wykonują działania, które koncentrują się zarówno na zapewnieniu miejsca zamieszkania, jak i na wykonaniu dodatkowych usług, wchodzą w zakres Wtt i muszą uzyskać zezwolenie zgodnie z tym prawem. W praktyce istnieje wiele organizacji, które wykonują dodatkowe usługi, a następnie kierują swoich klientów do dostawcy miejsca zamieszkania. Za każdego poleconego klienta otrzymują prowizję od dostawcy miejsca zamieszkania. Jednak od czasu wejścia w życie Wtt 2018 dostawcy usług nie mogą już współpracować i celowo rozdzielać usług, aby uniknąć Wtt. Organizacje działające na tej podstawie powinny zatem krytycznie spojrzeć na swoje działania. Organizacje te mają dwie możliwości: dostosowują swoją działalność lub wchodzą w zakres Wtt i dlatego wymagają pozwolenia i podlegają nadzorowi holenderskiego banku centralnego.

Kontakt

Jeśli masz pytania lub komentarze po przeczytaniu tego artykułu, prosimy o kontakt z panem. Maxim Hodak, prawnik w Law & More via maxim.hodak@lawandmore.nl lub mr. Tom Meevis, prawnik w Law & More via tom.meevis@lawandmore.nl lub zadzwoń pod numer +31 (0) 40-3690680.

[1] K. Frielink, Toezicht ufa kantorom w Nederland, Deventer: Wolters Kluwer Nederland 2004.

[2] Kamerutukken II 2017/18, 34 910, 7 (Nota van Wijziging).

[3] Kamerutukken II 2017/18, 34 910, 7 (Nota van Wijziging).

[4] Kamerutukken II 2017/18, 34 910, 7 (Nota van Wijziging).

Udostępnij