Jakie są obowiązki pracodawcy wynikające z ustawy o warunkach pracy?

Jakie są obowiązki pracodawcy wynikające z ustawy o warunkach pracy?

Każdy pracownik firmy musi mieć możliwość bezpiecznej i zdrowej pracy.

Ustawa o warunkach pracy (w skrócie Arbowet) jest częścią ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy, która zawiera zasady i wytyczne promujące bezpieczne środowisko pracy. Ustawa o warunkach pracy zawiera obowiązki, których muszą przestrzegać pracodawcy i pracownicy. Dotyczą one wszystkich miejsc, w których wykonywana jest praca (a więc także stowarzyszeń i fundacji oraz pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy iw niepełnym wymiarze czasu pracy, pracowników na wezwanie oraz osób zatrudnionych na 0-godzinnych umowach). Pracodawca firmy jest odpowiedzialny za zapewnienie przestrzegania przepisów ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy w firmie.

Trzy poziomy

Ustawodawstwo dotyczące warunków pracy jest podzielone na trzy poziomy: Ustawa o warunkach pracy, Rozporządzenie w sprawie warunków pracy i Regulamin warunków pracy.

  • Ustawa o bezpieczeństwie i higienie pracy stanowi podstawę i jest jednocześnie prawem ramowym. Oznacza to, że nie zawiera przepisów dotyczących określonych zagrożeń. Każda organizacja i sektor może zdecydować, jak wdrożyć swoją politykę BHP i określić ją w katalogu BHP. Jednakże Rozporządzenie w sprawie warunków pracy i Regulamin warunków pracy określają szczegółowe zasady.
  • Dekret o warunkach pracy jest rozwinięciem ustawy o warunkach pracy. Zawiera zasady, których muszą przestrzegać pracodawcy i pracownicy, aby przeciwdziałać ryzyku zawodowemu. Zawiera również szczegółowe zasady dla kilku sektorów i kategorii pracowników.
  • Rozporządzenie BHP jest kolejnym rozwinięciem rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wiąże się to ze szczegółowymi przepisami. Na przykład wymagania, jakie musi spełniać sprzęt roboczy lub dokładnie, w jaki sposób służby bezpieczeństwa i higieny pracy muszą wykonywać swoje ustawowe obowiązki. Przepisy te obowiązują również pracodawców i pracowników.

Katalog BHP

W katalogu BHP organizacje pracodawców i pracowników opisują wspólne porozumienia dotyczące tego, w jaki sposób będą przestrzegać docelowych przepisów rządowych dotyczących zdrowej i bezpiecznej pracy. Regulacja docelowa to norma prawna, której firmy muszą przestrzegać – na przykład maksymalny poziom hałasu. Katalog opisuje techniki i sposoby, dobre praktyki, słupki i praktyczne poradniki bezpiecznej i zdrowej pracy i może być sporządzony na poziomie branży lub firmy. Pracodawcy i pracownicy są odpowiedzialni za treść i dystrybucję katalogu BHP.

Obowiązki pracodawców

Poniżej znajduje się lista ogólnych obowiązków i obowiązków pracodawców zawartych w przepisach. Konkretne umowy dotyczące tych obowiązków mogą się różnić w zależności od organizacji i branży.

  • Każdy pracodawca musi mieć umowę ze służbą bhp lub lekarzem zakładowym: umowa podstawowa. Wszyscy pracownicy muszą mieć dostęp do lekarza zakładowego, a każda firma musi współpracować z lekarzem zakładowym. Ponadto wszyscy pracownicy mogą poprosić o drugą opinię lekarza zakładowego. Podstawowa umowa między pracodawcą a służbą BHP lub lekarzem zakładowym określa, z którymi innymi służbami BHP lub lekarzem zakładowym można się skonsultować w celu uzyskania drugiej opinii.
  • Dostosuj projekt miejsc pracy, metody pracy, używany sprzęt i treść pracy do cech osobowych pracowników w jak największym stopniu. Dotyczy to również pracowników z ograniczeniami strukturalnymi i funkcjonalnymi, na przykład z powodu choroby.
  • Pracodawca musi w jak największym stopniu ograniczyć monotonną i dynamiczną pracę („może być rozsądnie wymagane”).
  • Pracodawca musi w miarę możliwości zapobiegać poważnym awariom z udziałem substancji niebezpiecznych i łagodzić je.
  • Pracownicy powinni otrzymywać informacje i instrukcje. Informacja i edukacja mogą dotyczyć wykorzystania sprzętu roboczego lub środków ochrony indywidualnej, ale także sposobów radzenia sobie w firmie z agresją i przemocą oraz molestowaniem seksualnym.
  • Pracodawca musi zapewnić zgłaszanie i rejestrację wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
  • Pracodawca jest odpowiedzialny za zapobieganie zagrożeniom osób trzecich w pracy pracownika. Pracodawcy mogą również wykupić ubezpieczenie w tym celu.
  • Pracodawca musi zapewnić opracowanie i wdrożenie polityki BHP. Polityka BHP to szczegółowy plan działania opisujący, w jaki sposób firmy mogą wyeliminować czynniki ryzyka. Dzięki polityce BHP możesz konsekwentnie wykazywać, że w firmie podejmowane są bezpieczne i odpowiedzialne działania. Polityka BHP obejmuje inwentaryzację i ocenę ryzyka (RI&E), politykę zwolnień chorobowych, wewnętrzną służbę reagowania kryzysowego (BH)V, funkcjonariusza ds. prewencji i PAGO.
  • Pracodawca musi rejestrować ryzyko pracowników firmy w inwentaryzacji i ocenie ryzyka (RI&E). Określa również, w jaki sposób pracownicy są chronieni przed tymi zagrożeniami. Taka inwentaryzacja mówi, czy zdrowiu i bezpieczeństwu zagrażają np. niestabilne rusztowania, zagrożenie wybuchem, hałaśliwe otoczenie czy zbyt długa praca przy monitorze. RI&E należy przedłożyć służbie bezpieczeństwa i higieny pracy lub certyfikowanemu ekspertowi do przeglądu.
  • Częścią RI&E jest plan działania. Określa, co firma robi w tych sytuacjach wysokiego ryzyka. Może to obejmować zapewnienie osobistego wyposażenia ochronnego, wymianę szkodliwych maszyn i zapewnienie dobrych informacji.
  • Tam, gdzie ludzie pracują, może również wystąpić absencja z powodu choroby. W ramach ciągłości działania pracodawca musi wyjaśnić, w jaki sposób nieobecność z powodu choroby jest traktowana w polityce dotyczącej zwolnień chorobowych. Prowadzenie polityki zwolnień lekarskich jest pośrednio określonym obowiązkiem prawnym pracodawcy i jest wyraźnie wymienione w rozporządzeniu w sprawie warunków pracy (art. 2.9 ust. XNUMX). Zgodnie z tym artykułem arbodienst zaleca prowadzenie zorganizowanej, systematycznej i odpowiedniej polityki w zakresie warunków pracy i zwolnień lekarskich. Arbodienst musi przyczynić się do jego realizacji, ze szczególnym uwzględnieniem unikalnych grup pracowników.
  • Na przykład wewnętrzni pracownicy ratowniczi (oficerowie FAFS) udzielają pierwszej pomocy w razie wypadku lub pożaru. Pracodawca musi zapewnić wystarczającą liczbę funkcjonariuszy FAFS. Musi również zapewnić, aby mogli oni właściwie wykonywać swoje obowiązki. Nie ma specjalnych wymagań szkoleniowych. Pracodawca może sam przejąć zadania zakładowego reagowania kryzysowego. Musi wyznaczyć co najmniej jednego pracownika, który zastępuje go pod jego nieobecność.
  • Pracodawcy są zobowiązani do wyznaczenia jednego ze swoich pracowników na stanowisko prewencji. Specjalista ds. prewencji pracuje w przedsiębiorstwie – zwykle oprócz swojej „zwykłej” pracy – aby pomóc zapobiegać wypadkom i absencji. Do ustawowych obowiązków funkcjonariusza prewencji należy: (współ)opracowywanie i przeprowadzanie RI&E, doradzanie i ścisła współpraca z radą zakładową/przedstawicielami pracowników w zakresie polityki dobrych warunków pracy oraz doradzanie i współpraca z lekarzem zakładowym i innymi pracownikami służby zdrowia i dostawców usług bezpieczeństwa. Pracodawca może pełnić funkcję prewencji, jeżeli firma zatrudnia 25 lub mniej pracowników.
  • Pracodawca musi umożliwić pracownikowi poddanie się okresowym badaniom medycyny pracy (PAGO). Nawiasem mówiąc, pracownik nie ma obowiązku w tym uczestniczyć.

Holenderska Inspekcja Pracy

Holenderska Inspekcja Pracy (NLA) regularnie kontroluje, czy pracodawcy i pracownicy przestrzegają przepisów BHP. Ich priorytetem są sytuacje w pracy, które stwarzają poważne zagrożenie dla zdrowia. W przypadku naruszenia NLA może nałożyć kilka środków, od ostrzeżenia po grzywnę, a nawet wstrzymanie pracy.

Znaczenie polityki BHP

Posiadanie i wdrażanie jasno opisanej polityki BHP jest niezbędne. Zapobiega to niekorzystnym skutkom zdrowotnym i przyczynia się do trwałej szansy na zatrudnienie i produktywności pracowników. Jeśli pracownik poniesie szkodę w związku z wykonywaną pracą, może pociągnąć firmę do odpowiedzialności i domagać się odszkodowania. Pracodawca musi wtedy być w stanie udowodnić, że zrobił wszystko, co było praktycznie wykonalne – pod względem operacyjnym i ekonomicznym – aby zapobiec takiej szkodzie.

Chcesz wiedzieć, jak stosować ustawę o bezpieczeństwie i higienie pracy w swojej firmie? Nasz prawnicy pracy chętnie odpowiemy na Twoje pytania. Przeanalizujemy czynniki ryzyka Twojej firmy i doradzimy, jak je ograniczyć. 

Law & More