Twój-pracownik-chory

Czy jako pracodawca możesz odmówić zgłoszenia choroby pracownika?

Często zdarza się, że pracodawcy mają wątpliwości, czy ich pracownicy zgłaszają chorobę. Na przykład, ponieważ pracownik często zgłasza chorobę w poniedziałki lub piątki lub z powodu sporu zbiorowego. Czy możesz kwestionować raport chorobowy swojego pracownika i wstrzymać wypłatę wynagrodzenia do czasu ustalenia, że ​​pracownik rzeczywiście jest chory? To ważne pytanie, przed którym staje wielu pracodawców. To także ważna kwestia dla pracowników. Zasadniczo przysługuje im prawo do ciągłej wypłaty wynagrodzenia bez wykonywania jakiejkolwiek pracy. Na tym blogu przyjrzymy się kilku przykładowym sytuacjom, w których możesz odrzucić zgłoszenie choroby swojego pracownika lub co najlepiej zrobić w przypadku wątpliwości.

Zgłoszenie choroby nie zostało dokonane zgodnie z obowiązującymi przepisami proceduralnymi

Zasadniczo pracownik powinien zgłosić swoją chorobę osobiście i ustnie pracodawcy. Pracodawca może wtedy zapytać pracownika, jak długo ma trwać choroba i na tej podstawie można uzgodnić warunki pracy, aby nie pozostawała w pobliżu. Jeśli umowa o pracę lub inne obowiązujące przepisy zawierają dodatkowe przepisy dotyczące zgłaszania choroby, pracownik co do zasady musi ich również przestrzegać. Jeśli pracownik nie zastosuje się do szczegółowych przepisów dotyczących zgłaszania choroby, może to odgrywać rolę w kwestii, czy jako pracodawca słusznie odmówiłeś zgłoszenia choroby swojego pracownika.

W rzeczywistości pracownik sam nie jest chory, ale zgłasza chorobę

W niektórych przypadkach pracownicy zgłaszają chorobę, gdy w rzeczywistości nie są chorzy. Na przykład możesz pomyśleć o sytuacji, w której pracownik zgłasza chorobę, ponieważ jej dziecko jest chore i nie może zorganizować opiekunki do dziecka. Zasadniczo Twój pracownik nie jest chory ani niezdolny do pracy. Jeżeli z wyjaśnień pracownika łatwo można stwierdzić, że istnieje inny powód, inny niż jego niezdolność do pracy, który uniemożliwia pracownikowi pojawienie się w pracy, można odmówić zgłoszenia choroby. W takim przypadku proszę wziąć pod uwagę, że Państwa pracownik może mieć prawo do urlopu chorobowego lub urlopu krótkoterminowego. Ważne jest, aby jasno ustalić, jaką formę urlopu będzie wykorzystywał Twój pracownik.

Pracownik jest chory, ale nadal można było wykonywać zwykłe czynności

Jeśli Twój pracownik zgłasza chorobę i z rozmowy można wywnioskować, że faktycznie jest choroba, ale nie jest ona na tyle poważna, że ​​nie można wykonać zwykłej pracy, sytuacja jest nieco trudniejsza. Powstaje zatem pytanie, czy istnieje niezdolność do pracy. Pracownik jest niezdolny do pracy tylko wtedy, gdy wskutek niepełnosprawności fizycznej lub umysłowej nie jest już w stanie wykonywać pracy, którą ma wykonywać na podstawie umowy o pracę. Możesz pomyśleć o sytuacji, w której Twój pracownik skręcił kostkę, ale zwykle ma już funkcję siedzącą. Zasadniczo jednak Twój pracownik może nadal pracować. W niektórych przypadkach konieczne może być udostępnienie dodatkowych udogodnień. Najrozsądniej jest uzgodnić tę kwestię z pracownikiem. Jeśli nie jest możliwe wspólne porozumienie, a Twój pracownik utrzymuje stanowisko, że i tak nie może pracować, radzimy zaakceptować zwolnienie chorobowe i zwrócić się bezpośrednio do lekarza zakładowego lub lekarza BHP o poradę dotyczącą przydatności pracownika do własnej funkcji lub do odpowiedniej funkcji.

Pracownik jest chory umyślnie lub z własnej winy

Mogą również zaistnieć sytuacje, w których pracownik jest chory umyślnie lub z własnej winy. Na przykład możesz pomyśleć o sytuacjach, w których Twój pracownik przechodzi operację plastyczną lub zachoruje w wyniku nadmiernego spożycia alkoholu. Prawo stanowi, że jako pracodawca nie jesteś zobowiązany do dalszego wypłacania wynagrodzenia, jeśli choroba jest spowodowana intencją pracownika. Jednak zamiar ten należy rozpatrywać w odniesieniu do zachorować, a to prawie nigdy nie będzie miało miejsca. Nawet jeśli tak jest, pracodawcy bardzo trudno jest to udowodnić. W przypadku pracodawców, którzy płacą więcej niż ustawowe minimum w przypadku choroby (70% wynagrodzenia), rozsądnie jest zawrzeć w umowie o pracę, że pracownikowi nie przysługuje pozaprawna część wynagrodzenia podczas choroby, jeżeli choroba jest spowodowana z własnej winy lub zaniedbania pracownika.

Pracownik jest chory z powodu sporu pracowniczego lub złej oceny

Jeśli podejrzewasz, że Twój pracownik zgłasza chorobę z powodu sporu zbiorowego lub, na przykład, niedawnej złej oceny, dobrze jest porozmawiać o tym z pracownikiem. Jeśli pracownik nie jest otwarty na rozmowę, dobrze jest przyjąć zgłoszenie choroby i natychmiast wezwać lekarza zakładowego lub lekarza BHP. Lekarz będzie mógł ocenić, czy Twój pracownik jest rzeczywiście niezdolny do pracy, i doradzi Ci, jak jak najszybciej wrócić do pracy.

Nie masz wystarczających informacji, aby móc ocenić raport chorobowy

Nie możesz zobowiązywać pracownika do ogłaszania charakteru jego choroby lub leczenia. Jeśli Twój pracownik nie jest przejrzysty, nie ma powodu, aby odmówić zgłoszenia swojej choroby. Jako pracodawca możesz w takim przypadku wezwać lekarza zakładowego lub lekarza BHP tak szybko, jak to możliwe. Pracownik jest jednak zobowiązany do współpracy przy badaniu przez lekarza zakładowego lub lekarza BHP i udzielenia niezbędnych informacji (medycznych). Jako pracodawca możesz zapytać, kiedy pracownik spodziewa się powrotu do pracy, kiedy i jak można do niego dotrzeć, czy jest on nadal w stanie wykonywać określoną pracę i czy choroba została spowodowana przez odpowiedzialną osobę trzecią. .

Masz wątpliwości co do powiadomienia Twojego pracownika o chorobie lub nie jesteś pewien, czy masz obowiązek dalszego wypłacania wynagrodzenia? Prosimy o kontakt z prawnikami zajmującymi się prawem pracy Law & More bezpośrednio. Nasi prawnicy mogą udzielić Ci właściwej porady oraz, w razie potrzeby, pomóc w postępowaniu sądowym. 

Law & More