Konflikt interesów dyrektora

Dyrektorzy firmy powinni zawsze kierować się interesem firmy. Co się stanie, jeśli dyrektorzy będą musieli podejmować decyzje, które dotyczą ich osobistych interesów? Jakie zainteresowanie przeważa i czego oczekuje się od reżysera w takiej sytuacji?

Obraz konfliktu interesów reżysera

Kiedy występuje konflikt interesów?

Zarządzając spółką, rada może czasami podjąć decyzję, która jest również korzyścią dla konkretnego dyrektora. Jako dyrektor musisz dbać o interesy firmy, a nie o swoje osobiste interesy. Nie ma natychmiastowego problemu, jeśli z decyzji zarządu wynika, że ​​dyrektor odniesie osobiste korzyści. Sytuacja wygląda inaczej, jeśli ten osobisty interes jest sprzeczny z interesami firmy. W takim przypadku dyrektor nie może uczestniczyć w posiedzeniach i podejmowaniu decyzji.

W sprawie Bruil Sąd Najwyższy orzekł, że istnieje konflikt interesów, jeśli dyrektor nie jest w stanie zabezpieczyć interesów spółki i powiązanego z nią przedsiębiorstwa w taki sposób, że można oczekiwać, że zrobi to bezstronny i bezstronny dyrektor ze względu na istnienie interesu osobistego lub innego interesu, który nie jest równoległy z interesem osoby prawnej. [1] Przy ustalaniu, czy istnieje konflikt interesów, należy wziąć pod uwagę wszystkie istotne okoliczności sprawy.

Jeśli dyrektor pełni różne funkcje, istnieje jakościowy konflikt interesów. Dzieje się tak np. Wtedy, gdy dyrektor spółki jest jednocześnie kontrahentem spółki, ponieważ jest jednocześnie dyrektorem innej osoby prawnej. Dyrektor musi wtedy reprezentować kilka (sprzecznych) interesów. Jeśli istnieje czysto jakościowy interes, interes ten nie jest objęty zasadami dotyczącymi konfliktu interesów. Dzieje się tak, jeśli interes nie przeplata się z osobistym interesem reżysera. Przykładem tego jest sytuacja, gdy dwie spółki grupy zawierają umowę. Jeśli dyrektor jest dyrektorem obu spółek, ale nie jest (n) (pośrednim) udziałowcem lub nie ma innego osobistego interesu, nie ma jakościowego konfliktu interesów.

Jakie są konsekwencje wystąpienia konfliktu interesów?

Konsekwencje konfliktu interesów zostały obecnie określone w holenderskim kodeksie cywilnym. Dyrektor nie może uczestniczyć w obradach ani w podejmowaniu decyzji, jeśli ma bezpośredni lub pośredni interes osobisty, który jest sprzeczny z interesami spółki i powiązanego z nią przedsiębiorstwa. Jeżeli w rezultacie nie można podjąć decyzji zarządu, decyzję podejmuje rada nadzorcza. W przypadku braku rady nadzorczej decyzję podejmuje walne zgromadzenie, chyba że statut stanowi inaczej. Przepis ten jest zawarty w paragrafie 2: 129 paragraf 6 dla spółki akcyjnej (NV) oraz 2: 239 paragraf 6 holenderskiego Kodeksu Cywilnego dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (BV).

Z artykułów tych nie można wywnioskować, że sam występowanie takiego konfliktu interesów można przypisać dyrektorowi. Nie można go też winić za to, że znalazł się w takiej sytuacji. Artykuły stanowią jedynie, że dyrektor musi powstrzymać się od udziału w obradach i podejmowaniu decyzji. Dlatego nie jest to kodeks postępowania, który prowadzi do ukarania lub zapobieżenia konfliktowi interesów, a jedynie kodeks postępowania, który określa, jak dyrektor powinien postępować w przypadku wystąpienia konfliktu interesów. Zakaz udziału w obradach i podejmowaniu decyzji oznacza, że ​​zainteresowany dyrektor nie może głosować, ale może wystąpić o udzielenie informacji przed posiedzeniem zarządu lub wprowadzeniem sprawy do porządku obrad posiedzenia zarządu. Naruszenie tych postanowień powoduje jednak, że uchwała jest nieważna zgodnie z art. 2:15 ust. 1 lit. a holenderskiego kodeksu cywilnego. W tym artykule stwierdzono, że orzeczenia podlegają unieważnieniu, jeżeli są sprzeczne z przepisami regulującymi wydawanie orzeczeń. Skargę o stwierdzenie nieważności może wnieść każdy, kto ma uzasadniony interes w przestrzeganiu przepisu.

Obowiązuje nie tylko obowiązek abstynencji. Dyrektor niezwłocznie informuje zarząd o ewentualnym konflikcie interesów w decyzji, która ma zostać podjęta. Ponadto z art. 2: 9 holenderskiego kodeksu cywilnego wynika, że ​​konflikt interesów należy również zgłosić walnemu zgromadzeniu akcjonariuszy. Jednak prawo nie określa jasno, kiedy obowiązek zgłoszenia został spełniony. Dlatego wskazane jest zawarcie takiego postanowienia w statucie lub w innym miejscu. Intencją ustawodawcy przy tych ustawach jest ochrona spółki przed ryzykiem wpływu na dyrektora interesów osobistych. Takie interesy zwiększają ryzyko niekorzystnej sytuacji dla firmy. Artykuł 2: 9 holenderskiego kodeksu cywilnego - który reguluje wewnętrzną odpowiedzialność dyrektorów - podlega wysokiemu progowi. Dyrektorzy ponoszą odpowiedzialność tylko w przypadku postępowania zawinionego. Nieprzestrzeganie prawnych lub ustawowych zasad dotyczących konfliktu interesów jest poważną okolicznością, która z zasady prowadzi do odpowiedzialności dyrektorów. Konfliktowi dyrektorowi można osobiście postawić poważne wyrzuty i w związku z tym może zasadniczo zostać pociągnięty do odpowiedzialności przez firmę.

Od czasu zmienionych zasad dotyczących konfliktu interesów w takich sytuacjach zastosowanie mają zwykłe zasady reprezentacji. W tym względzie szczególnie ważne są sekcje 2: 130 i 2: 240 holenderskiego kodeksu cywilnego. Z drugiej strony dyrektor, który na podstawie przepisów dotyczących konfliktu interesów nie może uczestniczyć w obradach i podejmowaniu decyzji, jest upoważniony do reprezentowania spółki w akcie prawnym wykonującym decyzję. Zgodnie ze starym prawem konflikt interesów prowadził do ograniczenia uprawnień do reprezentacji: dyrektorowi temu nie wolno było reprezentować spółki.

Wnioski

Jeśli dyrektor ma sprzeczne interesy, musi powstrzymać się od rozważań i podejmowania decyzji. Dzieje się tak, jeśli ma on osobisty interes lub interes, który nie jest zbieżny z interesem firmy. Jeśli dyrektor nie wywiąże się z obowiązku wstrzymania się od głosu, może zwiększyć szansę, że zostanie pociągnięty do odpowiedzialności jako dyrektor przez spółkę. Ponadto decyzja może zostać unieważniona przez każdego, kto ma w tym uzasadniony interes. Mimo konfliktu interesów dyrektor może nadal reprezentować firmę.

Czy trudno jest Ci określić, czy istnieje konflikt interesów? A może masz wątpliwości, czy powinieneś ujawnić istnienie zainteresowania i poinformować zarząd? Zapytaj prawników zajmujących się prawem korporacyjnym pod adresem Law & More poinformować cię. Razem możemy ocenić sytuację i możliwości. Na podstawie tej analizy możemy doradzić, jakie kroki należy podjąć. Chętnie służymy również radą i pomocą podczas wszelkich postępowań.

[1] HR 29 czerwca 2007 r., NJ 2007 / 420; JOR 2007/169 (Bruil).

Udostępnij
Law & More B.V.