Oszustwo internetowe

W ostatnich latach Internet rozkwitł. Coraz częściej spędzamy czas w świecie online. Wraz z pojawieniem się internetowych kont bankowych, opcji płatności, rynków i żądań płatności, coraz częściej organizujemy nie tylko sprawy osobiste, ale także finansowe. Jest to często organizowane za pomocą jednego kliknięcia przycisku. Internet wiele nam przyniósł. Ale nie powinniśmy się mylić. Internet i jego szybki rozwój nie tylko zapewniają udogodnienia, ale także ryzyko. W końcu oszustwo internetowe czeka.

Każdego dnia miliony ludzi kupuje i sprzedaje cenne przedmioty w Internecie. Zwykle wszystko idzie dobrze i zgodnie z oczekiwaniami dla obu stron. Ale zbyt często strona narusza wzajemne zaufanie i niestety pojawia się następująca sytuacja: płacisz zgodnie z umowami, ale nie otrzymujesz nic lub jesteś przekonany do wysłania produktu z góry, ale nigdy nie otrzymasz płatności. Oba przypadki mogą być oszustwem. Jest to najczęstsza i najbardziej znana forma oszustw internetowych. Ten formularz występuje głównie w internetowych serwisach handlowych, takich jak eBay, ale także poprzez reklamy w mediach społecznościowych, takich jak Facebook. Ponadto ta forma oszustwa internetowego dotyczy przypadków, w których istnieje fałszywy sklep internetowy, tak zwany fałszywy sklep.

Oszustwo internetowe

Oszustwa internetowe obejmują jednak nie tylko „sprawy na eBayu”. Podczas korzystania z określonego programu na komputerze mogą wystąpić oszustwa internetowe w innej formie. Osoba udająca pracownika tej firmy programowej może Cię przekonać, że program jest nieaktualny i że stwarza pewne zagrożenia dla bezpieczeństwa Twojego komputera, jeśli tak nie jest. Następnie taki „pracownik” oferuje ci zakup nowego programu w przystępnej cenie. Jeśli wyrazisz zgodę i zapłacisz, „pracownik” poinformuje cię, że płatność niestety nie powiodła się i musisz dokonać płatności ponownie. Chociaż wszystkie płatności zostały dokonane poprawnie, a pieniądze otrzymano wiele razy za ten sam „program”, tak zwany „pracownik” będzie kontynuował tę sztuczkę, dopóki będziesz płacić. Tę samą sztuczkę możesz spotkać także w „kurtce obsługi klienta”.

Oszustwo podlega karze zgodnie z art. 326 holenderskiego kodeksu karnego. Jednak nie każda sytuacja może zostać zaklasyfikowana jako oszustwo. Konieczne jest, abyś jako ofiara został wprowadzony w błąd w celu wydania towaru lub pieniędzy. Oszustwo może powstać, jeśli strona, z którą prowadziłeś interesy, użyła fałszywego nazwiska lub zdolności. W takim przypadku sprzedawca przedstawia się jako wiarygodny, a jego dane kontaktowe w ogóle nie są poprawne. Oszustwo może również składać się z trików, takich jak opisane wcześniej. Wreszcie możliwe jest, że w kontekście oszustwa mówi się o splocie fikcji, innymi słowy o nagromadzeniu kłamstw. Jedynie niedostarczenie towarów, za które dokonano płatności, jest zatem niewystarczające do przyjęcia oszustwa i nie może bezpośrednio prowadzić do skazania sprzedawcy.

Dlatego może się zdarzyć, że w niektórych okolicznościach zostaniesz oszukany, ale nie ma mowy o oszustwie w rozumieniu art. 326 kodeksu karnego. Możliwe jest jednak, że w twoim przypadku droga cywilna jest otwarta na rozwiązanie problemu „oszusta” poprzez odpowiedzialność. Odpowiedzialność może powstać na różne sposoby. Dwie najbardziej znane i znane to odpowiedzialność deliktowa i umowna. Jeśli nie zawarłeś umowy ze „oszustem”, możesz polegać na pierwszej formie odpowiedzialności. Dzieje się tak w przypadku, gdy dotyczy to czynu niezgodnego z prawem, czyn można przypisać sprawcy, poniesiono szkodę, a szkoda ta jest wynikiem danego czynu. Jeżeli warunki te zostaną spełnione, może powstać roszczenie lub zobowiązanie w formie odszkodowania.

Odpowiedzialność umowna będzie zwykle związana z „sprawami na eBayu”. W końcu zawarłeś umowy zgodnie z dobrem. Jeśli druga strona nie wypełnia swoich zobowiązań wynikających z umowy, może dopuścić się naruszenia umowy. Gdy dojdzie do naruszenia umowy, możesz domagać się wykonania umowy lub odszkodowania. Rozsądnie jest również dać drugiej stronie ostatnią szansę (termin) na zwrot pieniędzy lub wysłanie produktu za pośrednictwem zawiadomienia o niewykonaniu zobowiązania.

Aby wszcząć postępowanie cywilne, musisz wiedzieć, kim dokładnie jest „oszust”. Musisz również zaangażować prawnika do postępowania cywilnego. Law & More posiada prawników będących jednocześnie ekspertami w zakresie prawa karnego i prawa cywilnego. Czy rozpoznajesz się w jednej z opisanych wcześniej sytuacji, czy chcesz wiedzieć, czy jesteś ofiarą oszustwa, czy masz jakieś pytania dotyczące oszustwa? Prosimy o kontakt z prawnikami Law & More. Nasi prawnicy nie tylko służą radą, ale także w razie potrzeby pomagają w postępowaniu karnym lub cywilnym.

Udostępnij